Mavepudesystemet fra Kiddy, Cybex, Recaro og Concord – er det farligt?

Photo of author
Skrevet af Christian Soelberg Due
· Opdateret

I Sverige og Finland var der i oktober en masse skriverier og TV programmer om mavepudesystemet, som Cybex og Kiddy (og nu også Concord og Recaro) benytter på deres autostole. Det hele skyldes debatten om, at bagudvendte autostole er mere sikre end fremadvendte autostole og de i Finland, Sverige og Danmark anbefaler, at anvende dem indtil 4 årsalderen.

Da en undersøgelse så viste, at forhandlerne anbefalet  fremadvendte autostole med mavepude ville man se nærmere på dem.

Dette skyldes bl.a. også, at flere har sagt, at mavepudesystemet er lige så godt/kan erstatte de bagudvendte autostole – men det er ikke tilfældet!

Video – test af mavepude stol

Der er netop kommet denne test video, der viser, hvordan et barn i en mavepude stol vil reagere ved en skrå frontkollision – det ser meget voldsomt ud!

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=fR9An7fBorM[/youtube]

(Filmen viser dog mere undtagelsen end reglen)

Gå til konklusionen nederst, hvis du ikke vil læse baggrunden

Baggrund for alle skriverierne

Derfor havde magasinet Spotlight i samarbejde med “Hälsa och Trafik” lavet en stikprøve undersøgelse, hvor de undersøgte, hvilke autostole, som butikkerne anbefalede forbrugerne at købe. Autostolen blev købt af en uvildig mellemmand, der blev sendt ind i butikken, hvor han skulle købe den bedste autostol de havde – ikke noget om fremadvendt eller bagudvendt – bare det skulle være den bedste.

Han blev anbefalet den tyskfremstillede autostol Kiddy Guardian Pro 2. I de tyske test, der er lavet af ADAC fik den gode karakterer. Kiddy Guardian Pro 2 er beregnet til børn mellem 1 og 12 år med en vægt mellem 9 og 36 kg.

Kiddy Guardian Pro 2 skulle testes på en bane og valget faldt på banen i Linköping i Sverige og ejes af den svenske stats institut for vej og transportforskning VTI. Grunden til, at banen i Sverige blev valgt, var fordi den er uafhængig af autostolproducenter og dermed så uvildig og objektiv som muligt.

Test af autostolen

VTIs testbane er akkrediteret til at teste efter den europæiske godkendelse ECE. Derudover har VTI taget del i udviklingen af den svenske Plus-test, der er strengere end ECE testen.

Plus-testen er en frivillig test, hvor slæden med bilen og autostolen kører med 56 km/t ind i testbanens stopklods, hvilket er samme fart, som normalt bruges til test af autostole. Standselængden bliver mellem 35 og 40 cm. Det gøres for, at måle, hvilke kræfter testdukkens nakke udsættes for.

Eftersom den stol, der skulle testes allerede var E-godkendt med gode karakterer valgte man, at lade den gennemgå Plus-testen. Testen blev gennemført med en P3-dukke, d.v.s. en dukke, der svarer til et treårigt barn. For at bestå Plus-testen må belastningen på testdukkens nakke ikke overstige 1220 N.

Ved denne crashtest blev denne grænseværdi overskredet betydeligt. VTI målte belastningen på testdukkens nakke på op til 1974 N – hvilket svarer til, at hænge 200 kg. om nakken på et 3 årigt barn! Plus testen godkender stole med en nakke belastning på max 120 kg.

Hvilken betydning har disse kræfter i praksis?

Man henvendte sig til en børnetraumatolog for, at få et svar på det spørgsmål.

”Det er meget sandsynligt, at der opstår skader på barnets nakke. I en situation, hvor barnet kører 56 km/t med ansigtet i færdselsretningen og der så standses så brat som dette, så er påvirkninger i denne størrelsesorden uundgåelige.”

Det skal dog indskydes, at nakke belastningsværdien, som blev målt på Kiddy Guardian Pro 2 ikke er markant højere end dem, som normalt bliver målt på en fremadvendt stol.

Men derfor er det stadig en stor belastning og noget man bør have i tankerne når man vælger mellem fremadvendt og bagudvendte stole.

Mavepuden – gav den problemer?

Et andet punkt, der gav anledning til spørgsmål var, hvilke skader der kan ske i maveregionen på et barn, der sidder i stolen under et uheld.  Barnet og stolen spændes nemlig fast med bilens sikkerhedssele som trækkes hen over mavepuden på stolens forside.

Der kom i 2015 autostol testen sensorer i maven på dukken i 9-18 kg. klassen og det er således muligt, at måle lidt af mavebelastningerne – læs mere nederst i dette indlæg.

Opsummering og konklusion på problemet

Ovenstående gik altså ud på, at forhandleren i Finland anbefalet fremadvendte stole i stedet for bagudvendte stole, da den fremadvendte stol havde klaret sig bedst i den tyske test af autostole. Dette på trods af, at alle anbefalinger går på, at bagudvendt er bedst indtil 4 års alderen.

Kiddy Guardian Pro 2 blev derfor testet i den svenske plus test og udviste meget store nakke påvirkninger (200 kg), hvilket ville betyde store skader på barnet. Mavepudesystemet kan altså ikke erstatte de bagudvendte autostole.

Så det eneste som blev slået fast var, at mavepuden ikke kan erstatte bagudvendte autostole.

Hvad skal man så vælge?

Jeg vil til enhver tid anbefale en bagudvendt autostol og der findes masser af modeller på markedet – se selv her.

Men om du skal vælge 5-punktsele eller mavepude – ja det er nu blevet som en religion. ADAC testen viser, at der ikke er den store forskel, men test i Sverige og Canada vil ikke anbefale stolene (men de er også mest til bagudvendte!).

*VTI er den svenske stats institut for vej og transportforskning – Se deres hjemmeside her

Opdatering 2/7-2015

I den nyeste autostol test 2015 er der nu dukker med følere i maven. Det betyder, at det nu kan måles, hvordan mavepuden påvirker barnet i forhold til 5-punktselen. Måleren viser, hvor stor trykket er på organerne. Hvis trykket bliver over 1500 giver det et ½ minus point i testen. Men da der ingen læger ol. har været ude og sige, hvor stor trykket skal være før det er skadeligt, er det ikke til, at vide om de 1500 er for lidt eller meget – eller om barnet faktisk dør, hvis det er over! og derfor er det ikke nok, at der bare gives et minus point – for så skal stolen jo dumpe!

Derudover kom der i den nye test også en hårdere sidekollisionstest, så det er ikke til at sige om det dårligere resultat for Cybex Pallas M og Cybex Pallas M-fix skyldes mavemålingerne eller sidekollisionen.