Nu skal du høre. Det er ikke nok at købe den sikreste autostol.
Jeg havde en voldsomt ubehagelig oplevelse til et seminar hos Statens Vej- og Transportforskningsinstitut i Sverige. De ville vise os, at en norsk undersøgelse talte sandt. De havde undersøgt 13 ulykker med døde børn, og forkert montering af selerne i autostolene dræbte uanset om farten var normal eller høj.
Tænk lige over det. Farten havde ikke betydning.
I Sverige fik jeg syn for sagen. De viste os billeder fra virkeligheden. Døde børn i færdselsuheld.
Uden at gå for meget i detaljer, kan jeg sige, at en baby, hvis sele ikke er stram nok i autostolen, kan ryge ud af den, slå hovedet mod nakkestøtten og så flyve rundt i bilen.
Et større barn på 15-36 kilo, som ikke sidder rigtigt i autostolen, kan få skåret maven og de indre organer op af sikkerhedsselen, fordi den ikke sidder rigtigt over hoften og skulderen.
Jeg er virkelig ked af at skulle male de her billeder for dig. På samme måde er jeg også ked af selv at have set dem.
Men de er vigtige.
Vi må undgå at den slags sker!
Under beregningen kan du læse, hvordan dit barn skal monteres – alt efter vægtklasse!
Beregn: Hvor meget vejer dit barn ved et sammenstød?
Dit barn bliver voldsomt tungt ved et sammenstød. Det er derfor, at løse eller forkert monterede seler er farlige.
Prøv at indtaste dit barns vægt og en hastighed, hvor et sammenstød kunne ske:
[wscp]
Du kan læse mere om de norske undersøgelser her og her .
[accordion clicktoclose=true]
[accordion-item title=”Hvor stramme skal selerne være?” id=2]
Du kan næsten ikke stramme selerne nok. Eller som Tommy Pettersson (autostolekspert hos VTI i Sverige) siger ”Du strammer selerne til barnet siger det gør ondt. Så strammer du selerne lidt mere, så barnet gisper efter vejret og når børnene bliver blå i hovedet – så ved du, at selerne sidder stramt nok” – det skal selvfølgelig ikke tages bogstaveligt, men giver et godt billede af, hvor stramme selerne skal være.
[/accordion-item]
[accordion-item title=”Hvordan skal selerne være i en 0-13 kg. autostol?” id=3]
Det er vigtigt, at selerne kommer ud op over skuldrene – og altså ikke nede fra ryggen. Herudover skal selerne strammes, så du maksimalt kan få en flad hånd ind mellem barnet og selerne. Kan du få mere skal selerne strammes mere.
[/accordion-item]
[accordion-item title=”Hvordan skal selerne være i en 9-18 kg. autostol?” id=4]
Her er det også vigtigt, at selerne kommer op over skuldrene og sidder stramt ind til barnet. Der må kun være plads til en flad hånd mellem barnet og selerne. Da barnet typisk vender fremad i 9-18 kg stolen, er det vigtigt, at barnet ikke kan nå sædet foran med fødderne. Selerne er bygget til, at kunne give sig, så barnet ved en kollision vil flyve fremad. Sidder barnet for tæt på sædet foran, vil det kunne slå hoved ind i sædet foran og det øger risikoen for fatale skader. Ryk sædet foran frem – også selvom det medfører mindre komfort for passageren.
Ovenstående er desværre ikke muligt i ret mange biler. Men derfor kan man godt bruge tankegangen. Dit barn skal have mest muligt plads og dem foran må sidde mindre komfortabel.
[/accordion-item]
[accordion-item title=”Hvordan skal selerne være i en 15-36 kg. autostol eller selepude?” id=5]
I denne størrelse, er det vigtigt, at selerne sidder korrekt, og dit barn forstår at sidde korrekt!
Bilens 3-punktsele består af en hoftesele og en skrå sele. Hofteselen skal sidde henover barnets hofte, da barnet er stærkt her. Sidder selen længere oppe (forbi barnet fx sover og glider ned), er der som nævnt i indledningen risiko for, at selen skærer maven op og ødelægger de indre organer.
Den skrå sele skal komme ud over skulderen og gå ned over skulderen og henover maven. Det er vigtigt, at den ikke sidder på halsen og barnet må på ingen måde tage selen nedenunder armen.
[/accordion-item]
[accordion-item title=”Selerne er bygget til at kunne strække sig” id=6]
Selvom selerne er stramme, er de på samme tid bygget til, at kunne udvide sig, så barnet ikke sidder 100% fast og det kun er hovedet, der flyver fremad. Men løse seler giver barnet mere plads at ”flyve” på og øger risikoen for, at barnet ryger ud af autostolen.
Det er også denne egenskab, der gør, at barnet kan ramme sædet foran og du derfor skal rykke passangersædet fremad.
Samme egenskab har bilens alm. 3-punksele, og er autostolen monteret med bilens 3-punkt-seler, er det ikke kun selerne i autostolen, der kan strække sig, men også bilens sele. Det betyder, at selemonterede autostole ved kollisioner kan flyve endnu længere fremad. Så har du en selemonteret stol, skal du faktisk have passangersædet endnu længere frem.
[/accordion-item]
[accordion-item title=”Fakta og beregninger” id=7]
Tests i virkeligheden viser, at ovenstående resultater (som er matematisk beregnet) er langt værre og barnet vil altså komme til at veje mere.
Der er også en masse faktorer, som bilens deformationszone , hvordan du rammer genstanden og mange andre faktorer, der spille ind i en virkelig ulykke. Ovenstående er således kun vejledende og vil varierer fra bil til bil og fra ulykke til ulykke.
Vægtforøgelsen er beregnet ved, at omregne km/t til m/s.
m/s skal herefter opløftes i anden. Det tal som kommer frem af denne omregning og opløftning, skal divideres med tyngdeaccelerationen (9,81). Resultatet er den værdi, som barnets vægt forøges med.
Se mere i Maltes svar på mit spørgsmål.
Malte henviser til autostol testen og de resultater kan du se her – der oplyses ikke de ting, som Malte skriver, da det kun er forbeholdt autostol producenterne.
[/accordion-item]
[/accordion]